3 min læsetid

Gromas og OK: service, samarbejde og succes

Gromas og OK: service, samarbejde og succes

Vi når længst, når vi arbejder sammen. Vi indgår i et kredsløb med en lang række virksomheder, som vi samarbejder og udveksler viden med, for at levere den bedst mulige service til vores kunder. Et af disse gode samarbejder er mellem Gromas og OK.


Tysk grundighed i danske hænder

OK er Danmarks autoriserede distributør af kølesmøremidler fra Rhenus. Den tyske producent er en af Europas førende leverandører af avancerede og vandblandbare kølesmøremidler, og de har i årtier leveret løsninger til industrivirksomheder med strenge krav til både kvalitet, holdbarhed og bæredygtighed.

OK’s salgschef Lars Primdahl lagde for nyligt vejen forbi vores faciliteter. Foruden udskiftning af kølesmøremidler gav han også vores operatører en grundig indføring i, hvordan de tyske dråber gør underværker for maskiner og værktøj: ”Arbejdet består i bund og grund i, at vores kunder anvender produkterne optimalt, for så har vi en tilfreds kunde, der får mest value for money. Der er mange vedligeholdelsesomkostninger, man kan skære væk eller i hvert fald minimere, hvis man er åben for at lytte til anbefalinger og rådgivning.”

Med mere end 25 års erfaring kender Lars Primdahl om nogen vigtigheden af, at den rigtige viden havner det rigtige sted:

Det er altafgørende, at personen, der faktisk står ved maskinen med værktøjet i hånden, er sat grundigt ind i tingene. Ikke kun fabrikschefen."

Og tag endelig ikke fejl: der er masser af ressourcer at spare – både af den ene og den anden art.

 

Alle vinder, når maskinerne spinder

Samarbejdet med OK er med til at sikre, at vores maskiner og værktøj præsterer optimalt. Det løbende vedligehold sikrer processtabilitet og dermed leveringsikkerhed for vores kunder, samtidigt med at det mindsker slid, reducerer spild og forbedrer forholdene for både miljø og medarbejdere.

Korrekt anvendelse af det rette kølesmørremiddel kan forlænge levetiden på både værktøj og maskiner med 10-15% alt efter forholdene,” fortæller Primdahl og understreger samtidigt, at det ikke alene er penge, der er på spil:

Vi har også stort fokus på medarbejderne. Når man har med vand at gøre – og det er jo tilfældet her, fordi vores produkter er vandblandbare – skal hygiejnen være i top. Ellers kan der udvikle sig alle mulige bakterier, så det er supervigtigt for os, at de får den rigtige vejledning, så de ikke udvikler irritation og den slags.”

Foruden medarbejdersikkerhed er der selvfølgelig også spørgsmålet om miljø og bæredygtighed. Ikke alene er der en substantiel besparelse på ressourcer, når man forlænger maskiner og værktøjs levetid, men produkterne fra Rhenus har også andre fordele. ”Man må jo spørge sig selv, hvor kommer produkterne fra, og hvor bliver de fremstillet,” spørger Lars Primdahl retorisk. ”Er de fremstillet i USA, skal der bruges mange ressourcer alene på levering, mens et produkt, der er fremstillet i Europa af råstoffer, der kommer fra Europa, så sagen jo en hel anden.”

Arbejdet med at gøre en positiv forskel for klima og miljø ligger i forlængelse af vores generelle arbejde med ESG, som du kan læse mere om her.

 

IMG_9471, 1920x1080Lars Primdahl på besøg i vores lokaler i Brabrand

Gensidighed

Essensen i et godt samarbejde er gensidighed, og Lars Primdahl lægger heller ikke skjul på, at et samarbejde som vores giver stor værdi til OK: ”Vi får en helt masse viden ud af at tage dialogen med vores kunder, for en virksomhed som Gromas ligger inde med en helt anden og meget mere konkret indsigt, end vi selv har. Med den viden, I har, kan I stille os nogle spørgsmål, som vi måske i første omgang ikke kan svare på, men så går vi tilbage til tegnebrættet, og så finder vi en løsning.”

Lars Primdahl har faktisk et eksempel i ærmet, som specifikt omhandler samarbejdet med Gromas: ”Jeg kan huske den episode, hvor I havde investeret i en robot, så maskinen kunne køre længere tid uden at være bemandet. Men i vores samarbejde fandt vi ud af, at kølevandet i maskinen blev opbrugt, før maskinen havde nået at køre emnerne færdigt, så man kunne ikke rigtig udnytte den optimering, man ellers havde opnået. Så fandt jeg og min serviceteknikker sammen med jeres produktionschef på et system, hvor opfyldningen af kølevand kørte automatisk, og det er faktisk en løsning, som vi hos OK har taget med til andre kunder som et eksempel på en kreativ løsning, hvis man ikke har kapaciteten til at gå all in på et helt nyt produktions-setup.”

Samarbejde går begge veje, og vi er stolte af at bidrage til den positive udvikling inden for de krævende industrier, og vi er stolte af at kunne meddele, at vores maskiner kører mere end bare OK.

Vil du vide mere? 

Kontakt, Torben Lykke Pedersen, på +45 51 58 36 78 eller udfyld kontaktformularen herunder.

Kontakt
Torben