3 min læsetid
Chefen ser tilbage: Søren Agerbæks 25 år i spidsen for Gromas
Gromas Update Editor 03-06-25 10:00

1. juni, 2025 markerer en ganske særlig begivenhed hos os i Gromas: Søren Agerbæk fejrer 25-års jubilæum som ejer og CEO for Gromas. I et kvart århundrede har han stået i spidsen for en virksomhed under konstant udvikling, og nu er det tid til at gøre status.
Da Søren Agerbæk overtog roret, diskuterede danskerne, om de skulle træde ind i Euro-samarbejdet, ingen havde hørt om Facebook, og Peter Schmeichel var målmand for det danske fodboldlandshold. Der er med andre ord løbet ganske meget vand under broen, siden Søren satte sig i sædet, og det er ikke kun verden omkring os, der har undergået en forandring; det har vi også.
I 2000 bestod vores maskinpark af 4 CNC-maskiner, en hel del manuelle maskiner og 15 ansatte. I dag har vi 25 CNC-maskiner, 45 ansatte, og i takt med at kundekredsen er vokset betragteligt, er omsætningen også vokset til det femdobbelte. Det hele startede med en tur til Spanien.
Til Spanien og hjem igen
Med en baggrund som industritekniker havde Søren varetaget rollen som både produktionschef og indkøber, da en forretningsrejse til det nordlige Spanien ændrede det hele. På vej hjem i flyet valgte den udsendte delegation at bytte pladser, så de kunne lære hinanden bedre at kende på kryds og tværs. Skæbnen placerede Søren ved siden af den daværende ejer af Gromas, og et venskab begyndte at tage form. Kort tid efter lå der et jobtilbud på bordet, og senere opstod muligheden for at overtage virksomheden.
”Jeg havde i flere år tænkt, at hvis man kunne få sit eget, så kunne man jo selv bestemme det hele. Jeg har jeg så senere fundet ud af, at så nemt er det ikke helt,” griner Søren.
Så sent som i 2024 blev vi anerkendt som en af Årets Succesvirksomheder – en pris som uddeles af Spar Nord og BDO og vidner om såvel kvalitet, som dedikation og innovation – så om det var nemt eller ej, fandt Søren en vej, og der er ingen tvivl om, hvad der er nøglen til succesen – udover det gode håndværk, naturligvis.
Mennesker i fokus
”Det lyder måske banalt, men vi har altid kunden i fokus,” fortæller Søren og uddyber: ”Vi har f.eks. et ordre- og reklamationssystem, som sikrer, at når vi modtager en henvendelse fra en kunde, så er det ikke bare en eller anden tilfældig person, der bliver sat til at svare. Måden, vores kunder ønsker tilbagemeldinger på, varierer faktisk lige så meget som deres produkter, og det er på mange måder lige så vigtigt.”
”Vi behandler alle vores kunder unikt. Vi sætter os ind i, hvad der er vigtigt for dem, og hvad de forstår som kvalitet, og det er lige fra produktion til levering. Tænk på en ting som, hvordan en vare kommer fra Brabrand til Norge eller til Polen. Vi ringer ikke bare til et fragtfirma, men har en nøje specificeret plan, ligesom vi også håndterer at handle i forskellige valuta,” beretter Søren og understreger, hvordan mødet med de mange forskellige mennesker, både kunder og leverandører, har været afgørende for arbejdsglæden.
”Man møder så mange spændende mennesker med en masse spændende projekter. Det er en utroligt inspirerende branche, og der er aldrig to dage, der er ens.”
Her hos Gromas har Søren været begunstiget med et arbejdsliv fyldt med dygtige, dedikerede og loyale medarbejdere, men navnlig en bestemt gruppe har en særlig plads i hans hjerte: vores unge lærlinge. ”At se alle de unge mennesker, som starter en uddannelse og kommer ud som dygtige håndværkere. Det er en fantastisk stor glæde, og det er faktisk nærmest det bedste ved det hele.”
Kvinden bag manden
Det er en velkendt sag, at der bag enhver mand står en stærk kvinde, og det er bestemt også tilfældet med Søren. Sørens mangeårige hustru, Vibeke Agerbæk, har stået bag Søren i tyk og tyndt, og siden 2013 har hun i sin egenskab af økonomichef og bestyrelsesmedlem været med til at tegne vores virksomhed.
Her hos Gromas har Vibeke en administrativ rolle, og det passer jubilaren strålende: ”Der er mange ting, jeg ikke synes er så sjove eller ikke er så god til, og det tager Vibeke sig af, for så ved jeg, at det bliver gjort ordentligt. Alt det, hun piller ved, det har hun styr på.” Søren fremhæver et andet punkt, hvorpå de komplimenterer hinanden: ”Hun siger altid, at det er nemt nok at sætte noget i gang, men det er opfølgningen, der er svær.”
Billede: Vibeke Agerbæk
Fremtiden
Det har aldrig været en byrde for Søren at gå på arbejde – tværtimod: ”Jeg har altid hyldet det motto, at de otte timer om dagen, hvor vi er her på Gromas, skal være de bedste timer i døgnet. Jeg gider ikke være et sted, hvor det ikke er sjovt og rart at være.” Selvom arbejdsglæden, energien og helbredet er intakt, så er han ikke blind for de biologiske realiteter: ”Jeg bliver 75 til oktober, og jeg har jo lovet jer ansatte, at jeg ikke tager 25 år mere,” siger han og trækker på smilebåndet.
Dedikationen og optimismen stråler ud af Søren, som den alle dage har gjort, og det er sagt med den største overbevisning, når han erklærer: ”Vi har altid drevet Gromas som en virksomhed, der skal være her i 100 år, og det bliver vi ved med.”
Vil du vide mere?
Kontakt, Søren Agerbæk, på +45 40 31 79 01 eller udfyld kontaktformularen herunder.
Kontakt